ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ
Φαινομενολογικά θα μπορούσαμε να έχουμε την παρακάτω ταξινόμηση των διαταραχών του λόγου:
Διαταραχές άρθρωσης (δυσαρθρίες, δυσλαλίες)
Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (λογονευρώσεις, ταχυλαλίες, βραδυλαλίες, τραυλισμός)
Μερικές ή ολικές διαταραχές προφορικής έκφρασης (κωφαλαλία, αλαλία, υστερική αλαλία)
Φωνητικές ανωμαλίες (αφωνία, δυσφωνίες, ρινολαλίες)
Ανωμαλίες κατανόησης και έκφρασης (αφασίες, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές κακώσεις)
Γραμματικές/συντακτικές ανωμαλίες
Διαταραχές γραφής/ανάγνωσης
Μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσαρθρογραφία, δυσαριθμησία, υπερκινητικότητα, σύνδρομο ελλειματικής προσοχής)
Τα στάδια της φυσιολογικής εξελικτικής ανάπτυξης του λόγου
Έως 12 μηνών: - Το μωρό αντιδρά στους ήχους. - Κάνει βλεμματική επαφή. - Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του. - Χαμογελά όταν του μιλάτε. - Ανταποκρίνεται στο όνομά του. - Γυρίζει το κεφάλι του προς την πηγή των ήχων. - Διαθέτει κάποιο βασικό λεξιλόγιο (μαμά, μπαμπά, μπάλα κ.α).
Έως 2 χρονών: - Το λεξιλόγιό του διαθέτει 20-50 λέξεις. - Υπακούει σε απλές εντολές όπως ΄΄όχι, έλα, φέρε΄΄. - Χρησιμοποιεί δύο λέξεις για να σχηματίσει φράσεις. - Χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (π.χ τάϊσμα μωρού κ.α).
Έως 3 χρονών: - Απαντάει σε ερωτήσεις. - Κάνει απλές προτάσεις. - Μπορεί να παρακολουθήσει ένα διάλογο. - Του αρέσουν τα παραμύθια και τα παρακολουθεί με ευκολία. - Κάνει ερωτήσεις.
Έως 4 χρονών: - Απαντάει σε όλα τα είδη ερωτήσεων. - Γίνεται κατανοητό και από ανθρώπους που δεν γνωρίζει. - Η ομιλία του πλησιάζει περισσότερο σε αυτή των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό. - Διηγείται τις εμπειρίες του.
Είναι γεγονός ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και γι’ αυτό μπορεί να υπάρξει κάποια διακύμανση σχετικά με το χρόνο που κατακτά κάποια δεξιότητα, ωστόσο ο μέσος όρος σημαίνει κάτι και ειδικά αν έχει περάσει εξάμηνο και το παιδί δεν παρουσιάζει πρόοδο, τότε θα πρέπει να προβληματιστούμε.
Είναι γεγονός ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και γι’ αυτό μπορεί να υπάρξει κάποια διακύμανση σχετικά με το χρόνο που κατακτά κάποια δεξιότητα, ωστόσο ο μέσος όρος σημαίνει κάτι και ειδικά αν έχει περάσει εξάμηνο και το παιδί δεν παρουσιάζει πρόοδο, τότε θα πρέπει να προβληματιστούμε.