29 Δεκεμβρίου 2015

Απεικονίζοντας τα συμπτώματα της κατάθλιψης



Για όσους έχουν διαγνωσθεί με κατάθλιψη, είναι πραγματικά δύσκολο να εξηγήσουν στους συγγενείς και φίλους τους, πώς νιώθουν και στους τελευταίους είναι ακόμα δυσκολότερο να καταλάβουν τι συμβαίνει στους πρώτους. Επειδή η κατάθλιψη είναι μια ασθένεια που είναι πιο συχνά συνδεδεμένη με ψυχικά συμπτώματα - όχι σωματικά, εξωτερικευμένα δηλαδή -  οι άνθρωποι που βρίσκονται γύρω από το καταθλιπτικό άτομο, αισθάνονται συχνά μία αδυναμία να αντιληφθούν τι νιώθουν εκείνοι.

 Το σίγουρο όμως είναι ότι αισθάνονται κάτι: "Σε γενικές γραμμές, όσο χειρότερα είναι τα επώδυνα σωματικά συμπτώματα, τόσο πιο σοβαρή είναι η κατάθλιψη", αναφέρουν οι ερευνητές σε μια επισκόπηση της κατάθλιψης και των σωματικών συμπτωμάτων της, στο Journal of Clinical Psychology. "Τα φυσικά συμπτώματα έχουν βρεθεί να αυξάνουν την διάρκεια της καταθλιπτικής διάθεσης". Στην πραγματικότητα, οι ασθενείς συχνά παραπονούνται πρώτα για τα σωματικά συμπτώματα σε έναν παθολόγο, καθιστώντας την κατάθλιψη ακόμα δυσκολότερη στη διάγνωση.

Η Huffington Post, επέλεξε μερικές καταθέσεις ανθρώπων που παλεύουν με την κατάθλιψη, από τα forum του Reddit και –ανωνύμως- προσπάθησε να απεικονίσει τα συναισθημάτα που βιώνουν. Το αποτέλεσμα είναι πολύ κατατοπιστικό για όσους δεν γνωρίζουν την κατάθλιψη και παρέχει μία ρεαλιστική επίγνωση της εμπειρίας της ψυχικής αυτής ασθένειας. 

"Όταν είμαι στα “κάτω” μου, η φίλη μου λέει ότι είναι σαν να είμαι στον αυτόματο πιλότο". 




"Νιώθω σαν κάποιος να πιέζει προς τα κάτω το στήθος μου με μία στρατιωτική μπότα”.





“Εγώ πάντα το παρομοιάζω με την προσπάθεια να τρέξω πάνω σε ένα λόφο γεμάτο λάσπη και ενώ βλέπω ότι κάνω πρόοδο ανεβαίνοντας ένα τμήμα κάθε φορά, απλά στο τέλος γλιστράω πολύ εύκολα κάτω". 




“Δεν θυμάμαι την τελευταία φορά που δεν αισθανόμουν σαν μια μικροσκοπική μαύρη τρύπα". 




“Αισθάνομαι ένα σφίξιμο στο στήθος, σαν κάποιος να έχει αρπάξει την καρδιά μου και να την κρατά σφιχτά". 




"Η επιθυμία μου να σηκωθώ από τον καναπέ και να φτιάξω ένα σάντουιτς, είναι παρόμοια με την αναρρίχηση στο Έβερεστ”. 




"Τις χειρότερες στιγμές μου, θα τις περιέγραφα ως μία φωτιά που καίει τα σωθικά μου, ενώ παράλληλα σιγά σιγά πνίγομαι. Είναι ένα συντριπτικό και κουραστικό συναίσθημα”. 




"Οι περισσότεροι από εσάς λέτε ότι αισθάνεστε άσχημα, βαριά... Είμαι ο μόνος που δεν αισθάνεται απολύτως τίποτα σε όλα; Σωματικά και ψυχολογικά. Απλά ένα κενό". 




"Κάθε δράση που απαιτείται, έστω και η ελάχιστη, τη νιώθω σαν αναρρίχηση μιας ντουζίνας σκαλοπατιών". 




"Πολύ άσχημα, καταστροφικά. Νίωθω σαν να βρίσκομαι και να κινούμαι μέσα σε ένα σιρόπι και όχι στον αέρα. Αυτό με κάνει να νιώθω πολύ ασθενέστερη”.




Το άρθρο έχει μόνο ενημερωτικό χαρακτήρα και όχι διαγνωστικό. Η διάγνωση της κατάθλιψης και κάθε ψυχικής ασθένειας γίνεται ΜΟΝΟ από ψυχολόγο ή ψυχίατρο. Mην προσπαθήσετε να αυτο-διαγνωσθείτε. Διαβάστε περισσότερα στους όρους χρήσης του site.