21 Ιουλίου 2010

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ
Φαινομενολογικά θα μπορούσαμε να έχουμε την παρακάτω ταξινόμηση των διαταραχών του λόγου:
Διαταραχές άρθρωσης (δυσαρθρίες, δυσλαλίες)
Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (λογονευρώσεις, ταχυλαλίες, βραδυλαλίες, τραυλισμός)
Μερικές ή ολικές διαταραχές προφορικής έκφρασης (κωφαλαλία, αλαλία, υστερική αλαλία)
Φωνητικές ανωμαλίες (αφωνία, δυσφωνίες, ρινολαλίες)
Ανωμαλίες κατανόησης και έκφρασης (αφασίες, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές κακώσεις)
Γραμματικές/συντακτικές ανωμαλίες
Διαταραχές γραφής/ανάγνωσης
Μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσαρθρογραφία, δυσαριθμησία, υπερκινητικότητα, σύνδρομο ελλειματικής προσοχής)

Τα στάδια της φυσιολογικής εξελικτικής ανάπτυξης του λόγου
Έως 12 μηνών: - Το μωρό αντιδρά στους ήχους. - Κάνει βλεμματική επαφή. - Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του. - Χαμογελά όταν του μιλάτε. - Ανταποκρίνεται στο όνομά του. - Γυρίζει το κεφάλι του προς την πηγή των ήχων. - Διαθέτει κάποιο βασικό λεξιλόγιο (μαμά, μπαμπά, μπάλα κ.α).
Έως 2 χρονών: - Το λεξιλόγιό του διαθέτει 20-50 λέξεις. - Υπακούει σε απλές εντολές όπως ΄΄όχι, έλα, φέρε΄΄. - Χρησιμοποιεί δύο λέξεις για να σχηματίσει φράσεις. - Χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (π.χ τάϊσμα μωρού κ.α).
Έως 3 χρονών: - Απαντάει σε ερωτήσεις. - Κάνει απλές προτάσεις. - Μπορεί να παρακολουθήσει ένα διάλογο. - Του αρέσουν τα παραμύθια και τα παρακολουθεί με ευκολία. - Κάνει ερωτήσεις.
Έως 4 χρονών: - Απαντάει σε όλα τα είδη ερωτήσεων. - Γίνεται κατανοητό και από ανθρώπους που δεν γνωρίζει. - Η ομιλία του πλησιάζει περισσότερο σε αυτή των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό. - Διηγείται τις εμπειρίες του.
Είναι γεγονός ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και γι’ αυτό μπορεί να υπάρξει κάποια διακύμανση σχετικά με το χρόνο που κατακτά κάποια δεξιότητα, ωστόσο ο μέσος όρος σημαίνει κάτι και ειδικά αν έχει περάσει εξάμηνο και το παιδί δεν παρουσιάζει πρόοδο, τότε θα πρέπει να προβληματιστούμε.