12 Μαρτίου 2014

ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ


Φωτογραφία: "Παγκόσμια Ημέρα της Σχολικής βίας και του εκφοβισμού την 6η Μαρτίου" ...

«Δέκα Εντολές» κατά της σχολικής βίας ...

Τις «Δέκα Εντολές» κατά της βίας στο σχολείο, όπως τις κωδικοποίησε στο ομώνυμο βιβλίο του ο Πρόεδρος του Διεθνούς Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο, Γάλλος καθηγητής Eric Debarbieux.

«Οι Δέκα Εντολές κατά της βίας στο σχολείο» όπως αποδίδονται στο βιβλίο του καθηγητή Debarbieux, εμπειρογνώμονα διεθνούς κύρους, έχουν ως εξής:

Πρώτη εντολή: 
Να είσαι επιφυλακτικός με τους ιδιοτελείς χειρισμούς που διογκώνουν το πρόβλημα της σχολικής βίας.

Δεύτερη εντολή: 
Να αποφεύγεις την άρνηση του φαινομένου.

Τρίτη εντολή: 
Να κάνεις επιστημονική διάγνωση.

Τέταρτη εντολή: 
Να απορρίπτεις τη μια και μοναδική αιτιολογία (φταίνε οι γονιοί, φταίνε οι καθηγητές).

Πέμπτη εντολή: 
Να τοποθετείσαι σε ένα πλαίσιο, που είναι το σχολείο.

Έκτη εντολή: 
Να αποφεύγεις τη μοναξιά (αναφέρεται στους εκπαιδευτικούς που απομονώνονται και δεν έχουν πνεύμα κοινότητας και ομάδας μέσα στα σχολεία και είναι εύκολα θύματα βίας. Σε ένα συνεργατικό σχολείο μειώνεται η βία γιατί επιτρέπει μια ισχυρή δέσμευση των μαθητών. Εδώ η Εγκληματολογία συναντά μερικές αρχές της Παιδαγωγικής, με την ομαδική συμμετοχή μαθητών να διαμορφώνει κανόνες και να τους υιοθετεί μέσα από τη συνεργατική μάθηση).

Έβδομη εντολή: 
Να σκέφτεσαι την πρόληψη διότι η τιμωρία δεν αρκεί (από τις επίσημες έρευνες της αμερικανικής κυβέρνησης φάνηκε ότι η μείωση της σωματικής τιμωρίας των μαθητών οδηγεί στη μείωση της σωματικής βίας κατά των εκπαιδευτικών. Επίσης έχει αποδειχτεί ότι στις Πολιτείες των ΗΠΑ, όπου επιτρέπεται η σωματική τιμωρία στο σχολείο, ο κίνδυνος θανάτου από πυροβόλο όπλο, φόνο ή αυτοκτονία διπλασιάζεται)

Όγδοη εντολή: 
Να αξιολογείς τις δράσεις σου.

Ένατη εντολή: 
Να εκπαιδεύεις το προσωπικό σου και να δρας μέσα από το σχολείο.

Δέκατη εντολή: 
Να βοηθάς την κοινότητα γιατί είναι σημαντικός ο ρόλος της κοινότητας στην πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας στο σχολείο.

Η έξαρση της προβολής της βίας

Η θέση του καθηγητή Debarbieu στο βιβλίο του των «Δέκα Εντολών» κατά της σχολικής βίας είναι ότι ο μιντιακός βομβαρδισμός με περιστατικά βίας στο σχολείο μπορεί να δημιουργήσει ένα φαινόμενο μίμησης. Αναφέρει π.χ. το αιματηρό επεισόδιο του Απρίλη 2007 σε Τεχνολογικό Ινστιτούτο στη Βιρτζίνια με 33 νεκρούς και την υπέρ προβολή που ακολούθησε, σε συνδυασμό με τη φονική επίθεση μερικούς μήνες μετά, σε Λύκειο στη Φινλανδία, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο δράσης. 
Τονίζεται ότι πρέπει να καταγράφονται τα γεγονότα, αλλά δεν νομιμοποιούνται τα ΜΜΕ να μιλούν για «έξαρση». 

Αυτό που τονίζει το Διεθνές Παρατηρητήριο είναι ότι πολλές φορές εστιάζουμε την προσοχή μας σε ακραίες μορφές βίας, ενώ επισημαίνεται ότι μέσα στις ομάδες των συνομιλήκων υπάρχει μια καθημερινή βία που δεν γίνεται γνωστή στους ενήλικες και που επίσης πονεί κάποια παιδιά. Μέσα από τα ανώνυμα ερωτηματολόγια θυματοποίησης θα μετρούμε αυτήν τη βία και με βάση τα ερευνητικά δεδομένα θα αναπροσαρμόσουμε τις πολιτικές του υπουργείου, τη στρατηγική μας και τη δράση μας που είναι αρκετά σημαντική στον τομέα της πρόληψης της βίας».
«Δέκα Εντολές» κατά της σχολικής βίας ...προς τους εκπαιδευτικούς.

Τις «Δέκα Εντολές» κατά της βίας στο σχολείο, όπως τις κωδικοποίησε στο ομώνυμο βιβλίο του ο Πρόεδρος του Διεθνούς Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο, Γάλλος καθηγητής Eric Debarbieux.

«Οι Δέκα Εντολές κατά της βίας στο σχολείο» όπως αποδίδονται στο βιβλίο του καθηγητή Debarbieux, εμπειρογνώμονα διεθνούς κύρους, έχουν ως εξής:

Πρώτη εντολή:
Να είσαι επιφυλακτικός με τους ιδιοτελείς χειρισμούς που διογκώνουν το πρόβλημα της σχολικής βίας.

Δεύτερη εντολή:
Να αποφεύγεις την άρνηση του φαινομένου.

Τρίτη εντολή:
Να κάνεις επιστημονική διάγνωση.

Τέταρτη εντολή:
Να απορρίπτεις τη μια και μοναδική αιτιολογία (φταίνε οι γονιοί, φταίνε οι καθηγητές).

Πέμπτη εντολή:
Να τοποθετείσαι σε ένα πλαίσιο, που είναι το σχολείο.

Έκτη εντολή:
Να αποφεύγεις τη μοναξιά (αναφέρεται στους εκπαιδευτικούς που απομονώνονται και δεν έχουν πνεύμα κοινότητας και ομάδας μέσα στα σχολεία και είναι εύκολα θύματα βίας. Σε ένα συνεργατικό σχολείο μειώνεται η βία γιατί επιτρέπει μια ισχυρή δέσμευση των μαθητών. Εδώ η Εγκληματολογία συναντά μερικές αρχές της Παιδαγωγικής, με την ομαδική συμμετοχή μαθητών να διαμορφώνει κανόνες και να τους υιοθετεί μέσα από τη συνεργατική μάθηση).

Έβδομη εντολή:
Να σκέφτεσαι την πρόληψη διότι η τιμωρία δεν αρκεί (από τις επίσημες έρευνες της αμερικανικής κυβέρνησης φάνηκε ότι η μείωση της σωματικής τιμωρίας των μαθητών οδηγεί στη μείωση της σωματικής βίας κατά των εκπαιδευτικών. Επίσης έχει αποδειχτεί ότι στις Πολιτείες των ΗΠΑ, όπου επιτρέπεται η σωματική τιμωρία στο σχολείο, ο κίνδυνος θανάτου από πυροβόλο όπλο, φόνο ή αυτοκτονία διπλασιάζεται)

Όγδοη εντολή:
Να αξιολογείς τις δράσεις σου.

Ένατη εντολή:
Να εκπαιδεύεις το προσωπικό σου και να δρας μέσα από το σχολείο.

Δέκατη εντολή:
Να βοηθάς την κοινότητα γιατί είναι σημαντικός ο ρόλος της κοινότητας στην πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας στο σχολείο.

Η έξαρση της προβολής της βίας

Η θέση του καθηγητή Debarbieu στο βιβλίο του των «Δέκα Εντολών» κατά της σχολικής βίας είναι ότι ο μιντιακός βομβαρδισμός με περιστατικά βίας στο σχολείο μπορεί να δημιουργήσει ένα φαινόμενο μίμησης. Αναφέρει π.χ. το αιματηρό επεισόδιο του Απρίλη 2007 σε Τεχνολογικό Ινστιτούτο στη Βιρτζίνια με 33 νεκρούς και την υπέρ προβολή που ακολούθησε, σε συνδυασμό με τη φονική επίθεση μερικούς μήνες μετά, σε Λύκειο στη Φινλανδία, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο δράσης.
Τονίζεται ότι πρέπει να καταγράφονται τα γεγονότα, αλλά δεν νομιμοποιούνται τα ΜΜΕ να μιλούν για «έξαρση».

Αυτό που τονίζει το Διεθνές Παρατηρητήριο είναι ότι πολλές φορές εστιάζουμε την προσοχή μας σε ακραίες μορφές βίας, ενώ επισημαίνεται ότι μέσα στις ομάδες των συνομιλήκων υπάρχει μια καθημερινή βία που δεν γίνεται γνωστή στους ενήλικες και που επίσης πονεί κάποια παιδιά. Μέσα από τα ανώνυμα ερωτηματολόγια θυματοποίησης θα μετρούμε αυτήν τη βία και με βάση τα ερευνητικά δεδομένα θα αναπροσαρμόσουμε τις πολιτικές του υπουργείου, τη στρατηγική μας και τη δράση μας που είναι αρκετά σημαντική στον τομέα της πρόληψης της βίας».